Saturday 15 July 2017

Si Ubi Kayu

UBI KAYU merupakan sejenis tumbuhan tropika dan subtropika. Nama botaninya ialah Manihot Esculenta Crantz. Isi ubi kayu diperoleh pada akarnya. Isinya merupakan sumber utama karbohidrat dan daunnya merupakan sejenis sayuran. Tumbuhan ini ditanam menggunakan keratan batangnya.



Ubi kayu ditanam menggunakan keratan batangnya yang dicucuk ke dalam tanah secara lurus ataupun menyendeng. Akan tetapi batangnya hendaklah dicucuk ke dalam tanah sebelah pangkalnya. Ubi kayu merupakan sejenis tanaman yang mudah tumbuh tanpa perlu jagaan yang rapi. Bahagian keratan batang ubi kayu yang masuk ke dalam tanah akan menghasilkan akar dan kemudiannya akan menghasilkan isi ubi kayu. Ubi kayu sudah boleh mula dituai antara sembilan sehingga ke dua belas bulan.


Isi ubi kayu boleh menghasilkan beberapa produk makanan. Contohnya Kerepek Ubi Kayu yang dihasilkan dengan cara ubi kayu dibuang kulitnya dan dihiris nipis kemudiannya digoreng. Boleh dihidang begitu saja ataupun digalut dengan sos yang telah dimasak mengikut citarasa masing-masing. Isi ubi kayu juga boleh menghasilkan makanan lain seperti Tapai Ubi Kayu, Bingka Ubi Kayu, Kuih Talam Ubi Kayu, isi ubi kayu tersebut direbus dan sebagainya. Isi ubi kayu yang direbus boleh dimakan dengan gula, gula apong ataupun gula Melaka. Manakala daun pucuk muda ubi kayu boleh dijadikan sebagai ulam ataupun sayur. Kelebihan menjadikan ubi kayu dan pucuk daun ubi kayu sebagai pemakanan dikatakan boleh mengekalkan kesihatan dan mengurangkan risiko kepada beberapa penyakit kerana ianya mengandungi kalor, serat diet, manganese, potassium, vitamin B6, vitamin C, protein, lemak, kalsium, fosforus, zat besi dan karbohidrat.


Gambar dibawah adalah antara makanan yang dihasilkan daripada ubi kayu 

                           














2 comments: