Wednesday 12 July 2017


BIDAR LUKUT

Rupa bentuk Bidar Lukut
Bidar Lukut merupakan permainan tradisional asalnya daripada hobi yang dimainkan oleh Suku Kaum Melanau sejak 40 tahun yang lalu yang popular di Mukah, Sarawak. Bidar Lukut lebih dikenali dengan sebutan Bider Lukut dalam bahasa Melanau. Bidar merupakan replika perahu bidar sebenar yang digunakan dalam sukan air regatta. Ianya diperbuat daripada kayu ringan berukuran kira-kira satu meter panjang 19 sentimeter(sm) lebar dan lapan sentimeter(sm) tinggi dikenakan dengan daun lukut yang telah dikeringkan berfungsi sebagai layar bagi menangkap angin untuk bergerak.


Landasan Lubak Salui Bider Lukut
Permainan Bidar Lukut atau digelar Suku Kaum Melanau Lubak Salui Bider Lukut yang bermaksud Lumba Perahu Bidar Lukut dimainkan di sungai kecil dengan membina landasan yang diperbuat daripada bekas-bekas botol plastik kosong yang disambungkan menggunakan tali. Landasan juga boleh diperbuat daripada batang buluh yang disusun memanjang. Landasan dibina berfungsi sebagai laluan untuk menghalang supaya Bidar tidak berlanggar antara satu sama lain. Akan tetapi Bidar Lukut tidak boleh dimainkan ketika arus air sangat deras walaupun ada angin.


Popularnya permainan Bidar Lukut pada masa kini dikalangan masyarakat Suku Kaum Melanau di Mukah, Sarawak menjadikan tarikan pelancong untuk berkunjung di daerah ini. Selain daripada mengisi masa lapang, ianya turut menjadi acara utama semasa keramaian contohnya Pesta Kaul Mukah dan sebagainya.
Acara Lubak Salui Bider Lukut



3 comments: