Tuesday 1 August 2017

B A D U


BADU merupakan salah satu baju yang dipakai oleh kaum lelaki Suku Kaum Momogun Rungus. Suku Kaum Rungus adalah etnik Momogun yang ada di daerah Kudat, daerah Kota Marudu dan daerah Pitas, Sabah.

Rupa Badu dari hadapan

Rupa Badu dari belakang

BADU mempunyai bermacam bentuk corak yang mempunyai maksud ataupun kepercayaan. Antaranya corak yang terdapat pada badu ialah corak berbentuk orang, bentuk semangat atau hantu. Badu juga diterapkan corak berbentuk binatang seperti cicak atau biawak, katak dan ular. Selain itu, badu juga diterapkan corak geometri seperti piramid, tangga dan tunggul. Tidak ketinggalan corak yang bersumberkan tumbuhan seperti bunga, rotan dan rebung. Malahan juga corak tersebut seolah-olah menggambarkan upacara penyembahan berhala. Warna tradisi Suku Kaum Rungus ialah warna hitam, merah, kuning dan putih. 


Prose tenunan Badu

Proses tenunan Badu

BADU ditenun secara tradisional dan ianya merupakan hasil tenunan tangan. Tenunan Rungus dikenali sebagai 'mangavol' yang menunjukkan ketinggian nilai tradisinya berdasarkan teknik pembuatan dan hiasan corak yang dihasilkan. Badu ditenun menggunakan benang kapas ataupun lebih dikenali sebagai kapok oleh penduduk setempat. 'Babaal' disebut dalam bahasa Rungus yang bermaksud kek sandang belakang (back strap loom) adalah alat tenunan yang digunakan untuk menenun Badu. Untuk menghasilkan benang yang diperbuat daripada kapas memakan masa sebulan hingga ke dua bulan. Badu boleh disiapkan dengan sempurna sekurang-kurangnya dalam masa tiga bulan. Ianya tidak dihasilkan dengan banyak jahitan. Hanya terdapat jahitan penyambungan pada bahagian bahu lengan. Manakala sulaman tradisi diperbuat menggunakan benang kasar dan pembuatan badu boleh mengikut saiz yang dikehendaki.


Proses tenunan Badu

Proses tenunan Badu

BADU dipakai semasa 'magahau' dan hanya boleh dipakai oleh orang yang sudah berusia menurut kepercayaan kuno pada suatu ketika dahulu. 'Magahau' yang bermaksud upacara penyembahan Berhala. Namun pada masa kini, biasanya pakaian ini dipakai pada masa-masa keramaian, perkahwinan dan menyambut tetamu dalam suatu keraian khas. Badu boleh dipakai oleh setiap lapisan Suku Kaum Momogun Rungus yang mampu memilikinya pada nilai kos disebabkan harganya yang agak tinggi. 




No comments:

Post a Comment